I løbet af 12 uger har to talenter fra LEAD THE TALENTs ”High Potentials”-forløb arbejdet intensivt hos Jacobsen Møbler i Aabenraa. Formålet har været at implementere et Business Intelligence system i virksomheden. I kraft af virksomhedens gazelle-status og eksplosive vækst, har virksomheden nået en størrelse, hvor de har behov for et større overblik over deres voksende sortiment. Introduktionen af et Business Intelligence systemet skal hjælpe med at overvåge virksomhedens mange produkter. 

En verden af muligheder  

Hos Jacobsen Møbler finder der en stor mængde interne data, og kunsten er, at sortere og analyse i den data, så man som virksomhed kan få størst mulig gevinst. Men det kræver tid og ressourcer at danne sig det overblik og skabe systematik i informationerne. Derfor har Jacobsen Møbler fået hjælp af talenterne Claus og Lars i et forløb på 12 uger. De startede med at gå i dybden med virksomheden logistiksystem, hvilket gav indsigt i virksomhedens lagerstatus og rabatter på indkøb. De to talenter har efterfølgende produceret dashboards og rapporter i virksomhedens BI-system, som sætter virksomheden i stand til at overvåge omsætning, profit, avance, digital performance og prissætning af virksomhedens sortiment. Kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan anvende virksomhedens bagvedliggende data til.

Det betyder, at Jacobsen Møbler nu får adgang til en række af fordele: Fange indtastningsfejl, undgå underskudsvarer, lave strategisk indkøb i større mængder og opnå leverandør rabat, få bedre lagerstyring og udnyttelse af lagerets kvadratmeter, samt bedre indsigt i virksomhedens topsællerter og varer med stort potentiale. Ligeledes betyder det bedre markedsføringskampagner med større effekt. 

Udfordringer undervejs 

Intet arbejde er dog en dans på roser. High Potentials-teamet løb også ind i udfordringer, som krævende løsninger undervejs. 

Når man opererer med så store mængder data som vi gør, skal der ikke ret mange fejl til i dataen før, at vi får en masse tal, som ikke er retvisende…” udtaler Claus Byg. “Derfor er det vigtigt, at dataen er renset og trukket fra de korrekte steder” tilføjer Lars Pedersen.  

Teamet har under forløbet skullet samarbejde med eksterne interessenter, der har stået for den tekniske udførelse i forbindelse med at trække de bagvedliggende data. For at talent-teamet var i stand til at levere rapporter og analyser har de måtte afvente de eksterne parter. Her har der været kommunikative udfordringer mellem at forklare virksomhedens behov og omsætte det til et teknisk sprog, som de eksterne kunne arbejde ud fra. 

Alarmer 

Alarmer kan lyde dramatisk, men i BI-kontekst er det i virkeligheden med til at gøre virksomheden bedre. Under forløbet har Claus og Lars opsat alarmer, der kan være med til at fange problemer, efterhånden som de opstår. Alarmerne tilsendes relevante personer, der så kan rette fejlen, før det udvikler sig til et større problem. I alle virksomheder – og særligt i hurtigt voksende virksomheder – kan og vil der opstå menneskelige fejl. Disse fejl kan minimeres ved at opsætte et alarmsystem, som dét talenterne har udviklet.

Det store billede 

Jacobsen Møbler indgik et samarbejde med LEAD THE TALENT med ønsket om at få implementeret et produkt, der kunne lægge grundstenen for en Business Intelligence afdeling.  

Det kræver helhedsforståelse af virksomheden og indsigt i forretningskæden at arbejde med business intelligence. Marketingsleder i Jacobsen Møbler, Mette Muus, udtaler:

Lars og Claus har arbejdet med at implementere et nyt Business Intelligence System hos Jacobsen Møbler. De har med stor interesse og effektivitet tilgået opgaven og skabt et godt kendskab og fundament for vores videre arbejde med systemet.

Talenterne bestod af:  

Claus Anton Michaelsen Byg – cand.mag i historie & medievidenskab  

Lars Alexander Pedersen – cand.merc i marketing 

LYDER LEAD THE TALENTS FORLØB SOM NOGET FOR DIG?

Tjek vores aktuelle forløb ud og skriv dig op til at blive ringet uforpligtende op af en af vores konsulenter. Så tager vi en snak om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.