Talent-teamet har arbejdet på en case hos Lyshygge; en e-commerce virksomhed, der sælger LED-stearinlys, lamper, outdoor belysning o.l. Opgaven gik på at udvikle en go-to-market strategi for udvidelse af webshoppen til nye lande samt et roadmap for fremtidige ekspansioner. Undervejs i processen har teamet afrapporteret til virksomheden, som så har kunnet påpege, hvilke områder de ønskede større indsigt i.
En grundig markedsresearch
Som udgangspunkt for strategien blev der foretaget en grundig analyse af markedet i Finland og Polen, herunder konkurrent-, forbruger- og prisanalyse. Til en start har teamet kritisk udvalgt kilder; forskellige professionelle rapporter, artikler og EU-databaser, som bl.a. har givet indblik i import og export af lignende varer i landet. Teamet har defineret de største konkurrenter for Lyshygge i de to lande og foretaget benchmark analyser for at undersøge hvilke services disse tilbyder, og hvilke markedsføringskanaler de benytter sig af. Der er desuden blevet lavet en grundig sammenligning af deres sortiment og priser.
For at få større indblik i forbrugerne, har teamet undersøgt kulturen og værdisætninger i de to lande, samt forbrugernes præferencer i en digital købsproces og deres forbrug af sociale medier. Hertil blev der foretaget en søgeordsanalyse, som skulle give indblik i trends. Der er blevet kigget på SoMe profiler af forbrugere, der matcher målgruppen for at give et alternativt perspektiv på information fra rapporter og artikler. Denne information er blevet konkretiseret gennem personaer, der skulle fungere som guideline under strategiudviklingen.
Udarbejdelse af Go-to-Market strategi
Talent-teamet har indsamlet data omkring populære markedsføringskanaler og krav til services i en online handel, som både kommer fra artikler, rapporter og konkurrentanalyse. Med flere kilder var det nødvendigt at sammenligne informationen og foretage en vurdering af, hvor højt et givet krav skulle prioriteres.
Med en gennemresearchet go-to-market strategi, der indeholder salg- og marketing plan samt information om markedspositionering, kan Lyshygge målrette og effektivisere indsatsen i deres seneste ekspansioner.
Lyshygge er blevet præsenteret for et overblik over prissætning i landet, forbrug af lignende produkter, markedsdata og konkurrencesituationen. Denne viden skal hjælpe Lyshygge til at vurdere, om det er attraktivt at starte op i landet på nuværende tidspunkt – samt hvilke udfordringer og muligheder, der vil være. Det giver desuden mulighed for at udvælge de produkter, der prismæssigt passer bedst til forbrugernes økonomi.
De har desuden fået indblik i, hvilke markedsføringsmetoder, herunder SoMe-kanaler, der er mest trafikerede og kan skabe flest konverteringer i det pågældende land – samt kulturelle aspekter, de skal tage hensyn til og mulige vinkler i deres storytelling. Teamet har givet information omkring hvilke services, der skaber størst værdi for landets forbrugere, og hvordan de skaber den bedste digitale handle-oplevelse, så de adskiller sig fra deres konkurrenter.
Yderligere research og implementering
Efter den initielle case har LTT-teamet udviklet et roadmap, der er en detaljeret opsamling af deres proces, som kan bruges af Lyshygge til at undersøge fremtidige markeder. Herefter var der stadig tid til at teamet kunne gennemgå samme research proces for fire lande, hvor Lyshygge allerede havde etableret en webshop, så indsatsen ligeledes kunne optimeres i disse lande. Ved gentagelsen havde teamet fået en klarere fornemmelse for hvilke informationer var mest essentielle at indsamle, og processen kunne derfor forkortes meget i forhold til første omgang.
Teamet har med base i deres research og analyser bidraget med en række konkrete forslag til at forbedre og optimere virksomhedens drift på eksisterende og nye markeder, samt nye salgskanaler i form af markedspladser. De har desuden deltaget i udarbejdelsen af tekster, der kan skabe trafik på disse markedspladser.
Team medlemmer:
VIL DU HAVE LØST EN CASE FOR DIN VIRKSOMHED?
Skriv dig op til at blive ringet uforpligtende op af en af vores konsulenter. Så tager vi en snak om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.