Fire talenter har efter 12 ugers intenst arbejde leveret en grundig markedsundersøgelse til virksomheden Saint-Gobain Denmark. Virksomheden producerer byggematerialer og løsninger inden for byggebranchen og har med sine franske rødder mere end 350 års erfaring og historie bag sig. Virksomheden står således stærkt i branchen. Det ændrer dog ikke på, at det altid kan være godt med nye øjne på sagen. 

… Og her kommer de fire talenter ind i billedet, der med vidt forskellige baggrunde har det ene til fælles, at de absolut ingen erfaring har fra byggebranchen. Som Marit Petersen, Marketing Communication Manager hos Saint-Gobain, udtaler:  

Talenternes forskellige fagligheder og joberfaring giver en god dynamik, og modsat Saint-Gobain, ser de opgaven med friske øjne udefra. Her bliver “manglende” erfaring fra byggebranchen et plus. Det er en styrke, at Helene Kofoed-Pihl som nyuddannet kandidat i religionsvidenskab og samfundsfag for eksempel er kommet med forfriskende og utraditionelle redskaber til at analysere vores målgruppes fortællinger, ritualer og vaner. Samtidig er Lene Normann Jensen som arkitekt med speciale i interaktions- og oplevelsesdesign og med flere års joberfaring som projektleder god til at styre forløbet med fokus på den satte ramme.”

Når forskellighed bliver en styrke

Styrken ved at arbejde tæt sammen i en bred tværfaglig gruppe er dog ikke kun kommet casevirksomheden til gode, men også de fire talenter selv, som talentet Lene Normann Jensen peger på:  

Det har været værdifuldt, at caseopgaven skulle løses i en gruppe, der var sammensat med så forskellige fagligheder. Vi lærer og udvikler os individuelt, samtidigt med, at vi spiller hinanden stærke,” siger Lene Normann Jensen.

Som en del af markedsundersøgelsen, skulle talenterne blandt andet. foretage interviews af boligejere og håndværkere. Med et stort undersøgelsesfelt, kort tidshorisont og lang vej til målgrupperne, fandt talenterne dog hurtigt ud af, at de måtte tænke kreativt i deres metoder og dataindsamling. Talentet Helene Kofoed-Pihl fortæller i den forbindelse:  

Vi fandt hurtigt ud af, at vi som akademikere blev opfattet som computerpassere” af nogle håndværkere. Derfor måtte vi arbejde på at finde en vej til at skabe tillid og troværdighed, så vi godt måtte tale med dem. Det lykkedes vi med, og det var en succesoplevelse i sig selv.” 

Indsigterne fra markedsundersøgelsen ledte således til en række konkrete anbefalinger til casevirksomhedens videre arbejde, ligesom talenterne undervejs også blev styrket i deres erfaringer og kompetencer til at løse komplekse problemstillinger.  

Forløbet har åbnet op for nye muligheder 

Udover Lene Normann Jensen og Helene Kofoed-Pihl, var Jørgen Antonsen og Phuong Hoang også med i caseteamet fra begyndelsen, men måtte stoppe halvvejs, fordi de begge blev tilbudt stillinger andetsteds. Lene Normann Jensen og Helene Kofoed-Pihl er samtidig begge tilbudt at fortsætte projektarbejdet hos Saint-Gobain efter caseforløbets afslutning. De skal således selv arbejde videre med de anbefalinger, som de har givet casevirksomheden. 

Talentteamet bestod af: 

Lene Normann Jensen, Arkitekt MAA  

Helene Kofoed-Pihl, cand.mag. i religionsvidenskab og samfundsfag  

Jørgen Antonsen, cand.mag. i dansk med 30 års erfaring som sælger inden for it-, tele- og energisektoren. 

Phuong Hoang, cand.merc. i økonomi 

 

VIL DU HAVE LØST EN CASE FOR DIN VIRKSOMHED?

Skriv dig op til at blive ringet uforpligtende op af en af vores konsulenter. Så tager vi en snak om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.