Kan fire unge talenter med vidt forskellige fagligheder nå at lave en SoMe- og marketing-strategi, bygge en B2C e-commerce løsning op fra bunden og optimere den eksisterende hjemmeside på bare 12 uger? Det var nemlig opgaven, som stod foran fire LEAD THE TALENT-deltagere hos Schroll Flowers i Årslev. Det korte svar er imponerende nok et rungende “ja”.
Talenterne blev vist meget stor tillid fra Schroll Flowers’ side allerede fra begyndelsen. Forløbet startede med fælles design sprints, spørgeundersøgelser til Schroll Flowers’ nuværende følgere og brainstorms. Efter talenterne havde en klar vision for det hele, delte de sig op i to hold. To fra gruppen fik ansvar for at bygge en webshop op fra bunden på et testdomæne, samtidig med at de fik ansvaret for at kontakte NETS og Google Ads. De to andre gruppemedlemmer fik nøglerne til virksomhedens sociale medier og fik samtidig ansvaret for at kortlægge muligheden for brug af influencer marketing ved launch af webshop.
Styrket indsats på Schroll Flowers sociale medier
Derfra begyndte arbejdet med at øge opmærksomheden på virksomhedens egne SoMe-sider. I den forbindelse skulle det afdækkes, hvilke platforme, der var mest passende til formålet – samt hvad det primære fokus skulle være på både Facebook og Instagram. På den baggrund udarbejdede talenterne en kommunikationsplan og begyndte at finde frem til ´best practices’ ved at lægge opslag op på de to platforme. Målet var at ramme bredere med den SoMe-indsats. Schroll Flowers ville nemlig meget gerne gå fra udelukkende at være B2B til også at have en B2C-platform.
“Under hele projektet har talenterne samarbejdet tværfagligt og været idéfyldte. De har lært os at se tingene fra andre perspektiver – noget som vi tager med fremadrettet, når vi skal videreudvikle den salgsplatform, som talenterne har skabt.” Beretter Marketingansvarlige Stine Schroll på vegne af Schroll Flowers.
Webshop bygget op fra bunden
På webshop-delen startede arbejdet fra bunden med design sprints, skitser og mock-up. Da gruppen havde fundet en identitet og en idé, begyndte de at sætte en webshop op på et testdomæne i WordPress med WooCommerce. Gruppen har oprettet alle produkterne i webshoppen komplet med billeder, produktbeskrivelser og SEO på hvert eneste produkt. Derudover er der oprettet en designguide, der passer til blomsteruniverset, og hjemmesiden er desuden responsiv til både mobil og tablet. ‘
“Talenterne gik til opgaven med krum hals! Deres energi og kreativitet har gjort, at projektet er lykkes i en sådan grad, at vi får glæde af det langt ind i fremtiden.” lyder det imponeret fra Stine Schroll på vegne af Schroll Flowers.
Agil proces fra start til slut – med flotte resultater
Forløbet hos LEAD THE TALENT har været en proces, hvor gruppen og Schroll Flowers hele tiden har skullet være klar til at sadle om, fordi den optimale løsning blev ved med at ændre sig. På den måde har de 12 uger hos Schroll Flowers været en iterativ proces, hvor gruppen ofte har skullet tage et skridt tilbage for at komme to skridt frem.
Meget peger dog på, at det var den eneste rigtige måde at gøre det på. Talenterne har nemlig givet Schroll Flowers et gennemarbejdet produkt og en forståelse, der gør, at de er bedre rustet til at åbne deres webshop i foråret. Derudover har de samlet set skabt følgende resultater for virksomheden:
- En tredobling af den organiske rækkevidde fra deres Facebook-side indenfor en 28-dages periode (6000+ mellem d. 26. januar og d. 23. februar vs. 1867 mellem d. 23. december og d. 19. januar)
- En færdig webshop-løsning med integreret SEO sat op i WooCommerce.
- En gennemførlig SoMe-guide så andre medarbejdere kan lægge opslag på SoMe.
- Markedsanalyse for blomster- og hortensiakøb i Danmark
“Vi er yderst tilfredse med talenternes indsats. Vi har nydt teamets gode humør og positive tilgang til nye og ukendte opgaver. Teamet har været meget engageret og er kommet med mange konstruktive og brugbare løsninger, som vi vil anvende fremover.” Lyder det afslutnongsvist fra Stine Schroll på vegne af Schroll Flowers
Talentteamet bestod af:
Toke Gerding Jensen, Professionsbachelor i journalistik
Anna Seeberg Hansen, Cand.it i webkommunikation og interaktionsdesign
Camilla Kehlet Jensen, Professionsbachelor i digital konceptudvikling
Malene Bøgebjerg, Professionsbachelor i digital konceptudvikling
VIL DU HAVE LØST EN CASE FOR DIN VIRKSOMHED?
Skriv dig op til at blive ringet uforpligtende op af en af vores konsulenter. Så tager vi en snak om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.