PS-Nielsen, som sælger hår- og kosmetikprodukter til både private og frisører, har god vind i sejlene, men havde indtil i år en stor hæmsko, som bremsede forretningens udvikling.
PS-Nielsens B2B-del var ikke digital, så salget af salonprodukter til frisørmestre foregik gennem mail, telefon eller fysiske besøg.
Pia Nielsen, direktør i PS-Nielsen, var udmærket klar over, at fysisk salg ikke just rimer på den digitale tidsalder. Digitaliseringsprojektet var dog en stor mundfuld for de ansatte, som ikke vidste, hvor de skulle starte.
Derfor var det en oplagt mulighed at få et team af akademikere fra LEAD THE TALENT til at løse opgaven.
”For en lille virksomhed som os, er det en stor investering at ansætte en akademiker, så det har været fantastisk at få prøvet af gennem dette forløb. Vi kan nu se og opleve værdien kontra det økonomiske og se, hvordan de kan skabe langsigtede løsninger, der kan skabe resultater på bundlinjen,” fortæller Pia Nielsen.
Akademikernes tilgang er en øjenåbner
Teamet af akademikere fik til opgave at opbygge webshoppen og udvikle en ny markedsføringsplan. Et komplekst projekt, som de unge akademikere ifølge Pia Nielsen udførte langt bedre end forventet.
“Vi føler lidt, at vi nærmest har fået en åbenbaring, altså ”kan det virkelig være så nemt”? Og det er det jo ikke, men det har bare været langt sværere for os at sætte ting i søen, fordi vi ikke selv har de faglige forudsætninger,” fortæller Pia Nielsen.
Selvom det kan føles som at give slip på kontrollen som virksomhedsleder, råder Pia Nielsen andre SMV’ere til at ansætte akademikere, der kan løse komplekse, tværfaglige projekter.
“Vi er autodidakte, og det er ikke altid den bedste løsning, vi selv er kommet frem til. Det har skabt stor værdi og været en rigtig øjenåbner at have disse nye fagligheder inde i virksomheden,” siger Pia Nielsen.
Derfor er akademikere et genialt supplement til specialister
PS-Nielsen havde aldrig overvejet at ansætte akademikere, før de snakkede med LEAD THE TALENT om mulighederne. Det kom bag på alle i virksomheden, hvordan akademikernes tilgang og arbejdskraft, komplementerede de eksisterende medarbejdere helt optimalt.
Akademikere kan tage over, der hvor specialisternes kompetencer hører op. Det frigiver til gengæld mere tid til, at specialisterne kan gøre netop det, de er specialister i.
”Den nye B2B-løsning, som teamet har arbejdet på, øger vores effektivitet i en sådan grad, at det skaber frie hænder for mange af vores ansatte. Det er en langvarig, fremadrettet løsning, som kan skabe værdi og gavn for virksomheden i lang tid,” fortæller Pia Nielsen.
Vil du også have en akademiker med på holdet?
I LEAD THE TALENT er vi klar til at tage en snak med dig om dine behov og derefter finde en akademiker, der matcher. Vi har en database af talenter, som har været igennem vores udviklingsforløb, og som vi derfor kender rigtig godt.
Et samarbejde med os betyder, at du ikke behøver at bruge midler på dyre annonceopslag eller tid på at lede efter den rette kandidat – vi gør det gratis og nemt for dig. Vores mission er nemlig at matche akademikere med virksomheder, der har brug for deres kompetencer.