En kandidat i digital design med interesse for kunst, en Cand.mag. fra Vestjylland, en sprog- og kommunikationsnørd og en Cand.mercer blev sat til at innovere et 20 år gammelt rejsebureau.  

AlfA Travels Dream Team skulle undersøge hvad fremtidens studierejser kunne være.  

Efter at have eksisteret i 20 år var det blevet tid til at nytænke og udfordre den eksisterende forretningsmodel. Jeanette Staunstrup Christensen, partner og marketingsansvarlig ved AlfA Travel siger: ”Konkurrencen i rejsebranchen er hård og derfor er det vigtigt at være på forkant med udviklingen og at være tæt på kunderne og deres behov”.

Allerede efter de indledende interviews med virksomhedens målgruppe, var der to brede emner som gik igen: Den administrative proces i planlægningen af en studierejse, og vigtigheden af fagligheden samt det faglige udbytte, på en studierejse.

Gruppen havde i længere tid svært ved at vælge den vigtigste retning, og der var også uenighed i gruppen. Efter lange diskussioner blev der valgt en retning: ”Noget af det sværeste i projektet var i virkeligheden at finde ud af hvilken retning vi skulle vælge, fordi vi stod med to valg, der var lige gode og lige værdifulde for AlfA Travel som virksomhed,” siger Lena Heglingegård, Cand.ling.merc i Engelsk.

”Opgaveformuleringen har været meget åben og derfor har der i processen været usikkerhed om retningen og prioriteringen, men i samarbejde har teamet fundet en løsning og er kommet godt videre,” udtaler Jeanette S. Christensen.

”Samarbejdet har fungeret godt mellem os og det har været spændende at lære fra de andre,” siger Troels Christensen, Cand.mag. i engelsk og historie.

Projektet er mundet ud i en 70 sider lang rapport med dybe indsigter om markedet, bl.a. gymnasielæreres behov ifm. studierejser, forskellige fremtidsscenarier og tankeeksperimentet, ”Hvis vi skulle starte et rejsebureau fra bunden, hvordan skulle det så se ud?” samt helt konkrete anbefalinger til AlfA Travel om forskellige tiltag, værktøjer og digitale løsninger, som de kan arbejde videre med.

Jeanette S. Christensen udtaler: ”Vi har i løbet af processen og i overleveringen af projektet fået meget værdifulde indsigter, perspektiver på forretningen og forslag til tiltag, som er meget anvendelige og implementérbare (…) Teamets arbejde har skabt et godt og kvalificeret grundlag, som vi kan arbejde videre med i vores strategiudvikling og prioritering af fremtidige tiltag”.