I tre måneder har fem kandidater haft deres daglige gang på forlaget Systime A/S. Forlaget er det største undervisningsforlag til ungdomsuddannelserne i Danmark og fokuserer især på at udgive deres digitale materialer, iBøger®. Og netop de digitale materialer er det casen har handlet om. Kandidaterne har arbejdet med at nytænke kommunikationen af iBøgers didaktiske muligheder.

Team Systime består af tre cand.mag.er, en mag.art. og en cand.scient., der har løst en strategisk markedsføringscase for forlaget. De har blandt andet gjort brug af metoden Design Thinking og modellen Value Proposition Canvas. De har lavet interviews, analyser, research, og hele processen har været gennemsyret af kreative og innovative tilgange til opgaven.

En del af Systimes målsætning er at skabe tættere relationer til stx-lærerne for i fællesskab at bryde de barrierer, der kan stå i vejen for at bruge digitale undervisningsmaterialer. Forlaget har ønsket nye øjne på denne udfordring, og ifølge markedsdirektør Birte Ravn Østergaard, har kandidaternes tilstedeværelse været meget givende for forlaget:

»Vi har fået en masse energi og mange gode ideer, som kandidaterne (red.) har bragt ind i huset. Vi har selvfølgelig fået løst en konkret opgave og fået nogle konkrete produkter, men de har også givet os vigtige inputs i den måde, vi kommunikerer på til gymnasielærere – at vi nemt kommer til at overkommunikere.«

Konkrete resultater for Systime

Sideløbende med casen har kandidaterne samarbejdet med husets forlagsteams om udgivelser, ageret sparringspartnere på forskellige projekter, deltaget i workshops og repræsenteret forlaget ved Danish Entrepreneurship Award 2018. Markedsdirektøren har været fuldt tilfreds med kandidaternes indstilling til arbejdet på forlaget: »Jeg synes kandidaterne (red.) har været integreret i hele organisationen, og det har været rigtig godt.(…) De (red.) har været involveret i mange forskellige opgaver og været en del af huset.«

Team Systime har især arbejdet med en anderledes kommunikation af iBøgernes fordele, hvor humor, enkle budskaber og målrettet visuel kommunikation er i fokus. De er blevet klogere på processen fra idé til færdigt markedsføringsprodukt. Ninna-Maria, cand.mag i Religionsvidenskab og Nordisk sprog og litteratur udtaler:

»Jeg synes, det er motiverende at komme med en masse vilde idéer, implementere dem og se deres effekter.«       Og effekterne af kandidaternes arbejde er allerede så småt ved at vise sig, hvilket må siges at være en ideel afslutning på projektet.

Forskellighed styrker samarbejdet

De fem kandidater er ikke i tvivl om, at samarbejdet i teamet fungerer fantastisk. »Vi er nået dertil, hvor vi joker om hinandens alder. Det er et tegn på, at kemien i teamet er god«, udtaler Ninna Revsbech. Team Systime har gennem forskellige teamøvelser fået indblik i hinandens styrker og svagheder, hvilket har været godt for arbejdsprocessen.

»Det har været dejligt at opleve, hvordan vores forskellige kompetencer, qua vores forskellige baggrunde og erfaringer, har kunnet holde samarbejdet kørende. En har taget initiativerne, en anden har set på projektet med kritiske øjne, og så har vi haft rigtig meget gavn af at have nogle gode afsluttere i teamet. Jeg synes, vi har komplementeret hinanden rigtig godt og været gode til at bruge hinandens forskelligheder, « siger Kristian Langhorn.

Fem kandidater startede i september hos Systime A/S, men kun fire tager derfra igen – én har skrevet kontrakt med forlaget. Deres rygsække er fyldt med alt, hvad forlagsbranchen kan byde på, og de står nu klar til at bruge deres værktøjer, erfaringer og kreative ideer nye steder.