I året 2020 har mange virksomheder erfaret en øget nødvendighed (og mulighed) for en endnu tydeligere digital tilstedeværelse end tidligere. Dét har for mange virksomheder betydet, at de på kort tid har skulle pivotere for at ride med den bølge, der som en tsunami efter jordskælvet, og ret uforudsigeligt, skyllede ind over landet i løbet af marts.

I alt uforudsigeligt og i alle større omstillingsprocesser opstår der svære og store spørgsmål. Et par af de spørgsmål, der nok i flere virksomheder er opstået, og som der nu opstod et hastigt behov for at finde svar på i Gran Living var:  

  • Hvordan vender vi noget dårligt til noget godt og til noget vi kan se, genererer konkret værdi?
  • Hvordan skal man som designvirksomhed indpasse sig på et så digitalt og konkurrencepræget marked?

Og svaret? Der er mange – men det handler i høj grad om, at den digitalt indfødte forbruger, kunde, klient, samarbejdspartner i endnu højere grad end tidligere skal tænkes ind i hele processen samtidig med, at det helt konkrete produkt skal bære præg af, at der ligger mange tanker bag.

Vi er som forbrugere i de sidste par digitale årtier blevet noget nær intuitivt aflæsende, når det gælder de digitale platforme, vi efterhånden alle er til stede på – og vi identificerer hurtigere end tidligere kvalitet (og måske i endnu højere grad det omvendte).

Stort projekt komprimeret til 12 uger med fart på

Gran Living er en virksomhed, der har styr på sit visuelle udtryk og sin fortælling. Så helt overordnet handlede det om, fortsat at være ærlig over for sit brand, blandt andet ved fra start at turde tænke fejl, mangler, ønsker og muligheder ind i konceptet. Det skulle samlet set lede til et/en helt konkret produkt/platform ved at gøre både webshop og brand-site i en kombination så nemt at bruge, som overhovedet muligt.

Til at forkorte dén proces (der typisk tager længere) ned til 12 uger, fik de fire talenter, der bestod af henholdsvis en: Cand.it. i Information Architecture og Persuasive Design, BA i Design & Business, cand.mag. i designstudier, og en multimedie & digital konceptudvikler – det perfekte sammensætning – for alvor mulighed for at sætte deres kompetencer og erfaringer i spil i forløbet.

For de fire i teamet var de fra start bevidste, og enige om, at brugervenlighed er et universelt sprog, at design er nøjagtigt det samme, og at de to principper i en kombination ville resultere i den bedst mulig løsning for designvirksomheden Gran Living.  Derfor var det vigtigt for de fire talenter, der i løbet af efteråret fik mulighed for at deltage i forløbet LEAD THE TALENT, at de i et tæt samarbejde med designvirksomheden Gran Living, skulle forsøge at integrere så mange af disse tilgange i en løsning af det stillede case-brief.

I løbet af de 12 uger har Cecilie, Julie, Marie og Anders, i et tæt samarbejde med ledelsen hos Gran Living, gentænkt designvirksomhedens digitale marketingsværktøjer – sådan lød det oprindelige brief – men det udviklede sig hurtigt til også, at omhandle mulighederne for en ny webshop, et nyt brand-site og et nyt digitalt ’ansigt’ for Gran Living’s brand AYTM.

 

Brugerrejser, site-maps og KPI’er

Den stærke kombination af evner og erfaring inden for det digitale, det visuelle, og inden for brugen af designmetoder, blev i august startskuddet til et tre-måneders sprint-forløb, der gik fra undersøgelse, research, idégenerering, gentagne prototyper og tests, til en konkret handlingsplan for implementeringen af de undersøgte, motiverede, og opstillede anbefalinger.  

Gran Living har som et direkte resultat af Corona-nedlukningen set muligheden for en større digital tilstedeværelse, og har derfor for første gang fået udviklet en webshop – det er i og for sig et skridt i den helt rigtige retning, men der var opstået et behov for nogle konkrete digitale marketingsværktøjer til målingen af deres KPI’er (Key Performance Indicators). De havde oplevet en barriere i det nye site, og den nye shop, og talenterne gav sig derfor i kast med at undersøge, præcist hvorfor denne barriere var opstået, og hvordan den kunne brydes.

Talenterne har gennem brugen af site-maps, brugerrejser, og diverse prototyper (low- og high-fidelity) nået så tæt det ønskede resultat til en ny webshop og et nyt brand-site, at Gran Living har besluttet at gå med netop det resultat, som den ønskede løsning. Implementeringen af løsningen er nu undervejs med den anbefalede CMS-udbyder, og CEO hos Gran Living, Per Gran Hartvigsen udtaler:

”Gennem 12 uger har LEAD THE TALENT teamet arbejdet med et B2C site (brand website og webshop) for AYTM, som er vores high-end boliginteriør brand. Teamet har formået at skabe en konkret løsning, som vi har mulighed for at implementere på det danske marked såvel som i andre lande”

–  Per Gran Hartvigsen, CEO hos Gran Living & Laura Becker, Salgs- og marketingkoordinator for AYTM

Her ses resultatet af talenternes brainstorm og planlægning af det nye site.

Forløbet endte ud i en konkret handlingsplan

Takket være talenterne endte Gran Living ud med en konkret handlingsplan for den forestående implementeringsproces der i samarbejde med talenternes anbefalede CMS-udbyder i de næste par måneder skal løses. Om løsningen udtaler Per Gran Hartvigsen, CEO hos Gran Living & Laura Becker, Salgs- og marketingkoordinator for AYTM:

”Vi er mere en tilfredse med teamets løsning, da den omfavner AYTM brandet til ug og vores B2C kunder vil komme ind på et site, hvor de bliver mødt af et inspirerende univers af AYTM-produkter”.

Et af talenterne, Cecilie, er efter forløbet blevet ansat hos Gran Living til at lede denne proces og vil med hendes kendskab til projektet, digitale uddannelse, og gode projektlederegenskaber, i samarbejde med virksomheden tilføre projektet de nødvendige kompetencer og dermed sikre den størst mulige værdi af slutresultatet blandt andet på baggrund af erfaringerne fra det 12-ugers forløb.

Det kreative talentteam bestod af:

  • Cecilie Andreasen (Cand.it. i Information Architecture og Persuasive Design)  LinkedIn

  • Julie Brandhøj Würtz (BA i Design & Business) LinkedIn

  • Marie Fløe Tannebæk (Multimedie & digital konceptudvikler) LinkedIn

  • Anders Kold Nielsen (Cand.mag. i designstudier) – LinkedIn

 

Vil du også have et talentteam ud i din virksomhed?

Vores konsulenter i LEAD THE TALENT står klar til at hjælpe dig med at sætte rammerne for en case og finde de rette talenter til at hjælpe dig. 

Læs mere og skriv dig op til at blive kontaktet her.