En kold januarsdag rykkede fire nyuddannede talenter ind i den mindre grossistvirksomhed PS-Nielsen i Odense.

Whiteboards, Trello-boards og post-its blev hevet frem, og teamet igangsatte en brainstorm, der over de næste 3 måneder kontinuerligt bragte nye idéer på banen, optimerede de første idéer og igangsatte helt nye projekter og processer i virksomheden.

 

Nyt syn på sagerne

Med baggrunde i IT, marketing og litteraturvidenskab bød samarbejdet på mange forskellige fagligheder og indgangsvinkler.

”Vi kommer ikke bare fra forskellige uddannelsesbaggrunde, vi er også meget forskellige mennesker. Vi tænker forskelligt, ser tingene forskelligt og har forskellige tilgange – det gør at vores sparring er meget effektiv, og alle byder ind med nye og anderledes tanker og idéer end det man selv kommer med.

Det medvirker utvivlsomt at vi i sidste ende kan skabe bedre resultater, end hvis man bare sad og sparrede med en der havde samme udgangspunkt som en selv”, fortæller Jonas, BA i lærings- og
oplevelsesteknologi fra PS-Nielsen-teamet.

Teamets mål var at bygge og udvide virksomhedens digitale handelsløsning og udvikle samt eksekvere en ny
markedsføringsplan.

Adspurgt om teamets arbejde med en ny markedsføringsstrategi fortæller Direktør Pia Nielsen:

“Vi føler lidt at vi nærmest har fået en åbenbaring, altså ”kan det virkelige være så nemt”? Og det er det jo ikke, men det har bare været langt svære for os at sætte ting i
søen, fordi vi ikke selv har de faglige forudsætninger.

Vi er autodidakte, og det er ikke altid den bedste løsning vi selv er kommet frem til. Det har skabt stor værdi og været en rigtig øjenåbner at have alle disse nye fagligheder inde i virksomheden.”

Digitale processer er fremtiden i PS-Nielsen

Kernen af teamets arbejde har drejet sig om en B2B-webshop af salonprodukter til frisører. Virksomheden har tidligere benyttet sig af deres udkørende konsulenter til dette, hvorved frisørmestrer landet over derfor er afhængige af fysiske besøg eller telefonopkald for at foretage deres bestillinger.

Med teamets nye løsning, kan frisørmestrene foretage deres bestillinger hjemmefra på computeren, og konsulenter kan i stedet bruge deres tid på at fortælle om nye produkter og teknikker, frem for udfyldelse af bestillingslister.

”Den nye B2B-løsning, som teamet har arbejdet på, øger vores effektivitet i en sådan grad, at det skaber frie hænder for mange af vores ansatte. Det er en langvarig, fremadrettet løsning, som kan skabe værdi og gavn for virksomheden i lang tid”, fortæller Pia Nielsen.

Efterhånden som forløbet lakker mod sin ende, reflekterer både teamet og ledelsen over de sidste tre måneder.

”For en lille virksomhed som os, er det en stor investering at ansætte en akademiker, så det har været fantastisk at få prøvet af gennem dette forløb. Vi kan nu se og opleve værdien kontra det økonomiske, og se hvordan de kan skabe langsigtede løsninger der kan skabe resultater på bundlinjen”, fortæller Pia, der påtænker at ansætte minimum en af talenterne ved månedens udløb.

Og det er ikke kun virksomheden der har oplevet værdien af forløbet:

”Det har været vildt fedt at både udvikle ens egne evner og få sat teori i praksis, og dernæst lære en masse fra et område du ikke før var vildt bekendt med. I teamet har vi prioriteret at inkludere hinanden i både de tekniske og sproglige opgaver, så vi hver især kan lære nye ting” fortæller Josephine, cand.merc. i Brand- & Communications Management.

Teamet bestod af:

Jonas Bo Jensen, Bachelor i Læring & Oplevelsesteknologi

Mina Riishøj Gierahn, Cand. mag. i Litteraturvidenskab

Jeppe Christophersen, Cand.it i Webkommunikation

Josephine Byrialsen, Cand.merc. i Brand and Communications Management

Mette Elise Jørgensen, Cand.negot i International Communication Management