Hvad har to humanister og et fugleskræmsel til fælles? Det kunne være starten på en fantastisk joke eller en slem fornærmelse.

Samlingspunktet er dog den lille virksomhed WildDetect i Skanderborg, der er producent og forhandler af det prisvindende intelligente fugleskræmme-system BirdAlert.

WildDetect har gennem de seneste 9 uger haft to talenter med humanistisk baggrund fra High Potentials, Emma Bojer Christensen og Karina Veng, til at udarbejde en Go-to-Market strategi henvendt til det tyske marked.

 

Fokus på kultur 

Tilgangen for de to talenter har været, at deres Go-to-Market strategi skulle have et mere humanistisk fokus, end man ellers ser. Deres udgangspunkt var, som Karina, ét af talenterne udtaler;  

Produktfokus i sådanne strategier er en selvfølgelighed, men man glemmer ofte, når man går på nye markeder, at selvom produktet er det samme, så er publikum et andet.”  

Talenterne har dermed også sat deres kompetencer i spil som henholdsvis Cand. mag. i Interkulturelle Studier og Cand. mag i Læring og Forandringsprocesser med en tidligere bachelor i Tysk og Europæiske Studier.  

Emma udtaler, ”Det har været fedt at få lov til at bringe min faglige baggrund i spil i en, for mig, helt ny kontekst, og helt vildt dejligt at blive bekræftet i, at jeg kan anvende mine kompetencer i praksis på mange forskellige områder. 

Det har dog ikke være uden udfordringer at være humanister i en jysk handelsvirksomhed; 

”Vi har haft stejle læringskurver hver dag og har da måtte også sluge et par kameler eller to”, samstemmer de to talenter.

”Vi er gået fra at vide ingenting om hverken landbrug eller skræmmeobjekter til at gribe knoglen og ringe til Tyskland – i starten for at lære markedet bedre at kende og til sidst også med salg for øje”. 

Fra nul til klar til markedet på ni uger 

Udgangspunktet for casen var et ønske om en strategi for virksomhedens indtræden på det tyske marked. WildDetect havde allerede selv nogle forestillinger om markedet, som talenterne lagde ud med at teste.  

”Vi arbejdede med et udgangspunkt om at ville teste tre hypoteser eller forestillinger, som virksomheden havde fået ud fra en sporadisk kontakt med markedet, f.ek.s at tyskerne ikke er særlig digitale.

Vi ville gerne se markedet med friske øjne, så selvom vi fik informationer omkring det tyske marked, forsøgte vi at holde dem i armslængde, indtil vi fik dem be eller afkræftet i markedet selv. På den måde fik vi mulighed for at stille de nysgerrige spørgsmål uden at have et filter af fordomme omkring det tyske marked for BirdAlert.”  

Udover en Go-to-Market strategi har WildDetect også fået oversat markedsføringsmateriale, så virksomheden nu er klar til sin entre på det tyske marked.

WildDetect er rigtig tilfredse med de opmærksomhedspunkter, de har fået gennem det arbejde, som talenterne har afleveret.

Der var allerede aftalt kundebesøg, som talenterne havde fået etableret. Pga. Covid-19 var de mere operationaliserede tiltag desværre ikke muligt, udtaler direktør Bjarne Drews.

Han og produktchefen Rene Hvid Pedersen har været rigtig tilfredse med såvel talenternes indsats som processen generelt.  

Teamet bestod af:

Emma Bojer Christensen, cand.mag. i Interkulturelle Studier og en BA i Religionsvidenskab

Karina Veng, cand.mag. i Læring og Forandringsprocesser og en BA i Tysk og Europæiske Studier

TIL DIG DER VIL VIDE MERE

Vil du vide hvordan du selv får et team af talenter til at løse din udfordring på 12 uger?

Skriv dig op til en uforpligtende snak med en af vores konsulenter. Så tager vi en drøftelse om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.