Fra koncentrisk diversifikation til Geografisk ekspansion

Med baggrund i et tidligere High Potentials-forløb, er NJORDIC vokset ud af modervirksomheden, Contrast Company, hvor et tidligere talentteam tog et ‘skuffe-projekt’ og udviklede det til en reel forretningsidé.

Godt et halvt år efter at denne nye virksomhed så dagens lys, er ’NJORDIC’ nu veletableret på de nordiske markeder  – men her stopper rejsen ikke.

Et nyt talentteam er nemlig sprunget på opgaven om ”ønsket vækst gennem etablering på nye markeder”, hvorfor hovedmålet for projektgruppen har været at lave en gennemgående Go-To-Market strategi for de tre markeder; Holland, Belgien og Storbritannien.

Dette med den kompromisløse målsætning at virksomheden skal kunne tage slutproduktet og 1:1 bruge dette som en stringent køreplan for hvordan de nye markeder entreres med succes.

 

Stort udbytte fra en tværfaglig teamsammensætning

Teamet består af en yderst heterogen gruppe, med uddannelsestitler som; Bioprocesteknologiingeniør, Cand. Mag. i medievidenskab, Cand mag, i internationale studier, samt cand. Merc i international business.

Gruppen er sammensat med eksisterende forudsætninger for at arbejde med projektet i et internationalt perspektiv, dog også med uddannelsestitler som peger i andre retninger, hvilket har påvirket projektet positivt.

Talent fra teamet, Lasse, uddyber:

”Den eksisterende diversitet i teamet har påvirket processen i en yderst positiv retning, da forskellige synspunkter og opfattelser af indholdet i en Go-To-Market strategi, har været med til at udfordre eksisterende opfattelser og højne barren for kvaliteten af slutproduktet.

Ydermere har det været nemt at inddele opgaven, som helhed, i mindre projekter hvor hvert individ har taget styringen og bidraget aktivt med eksisterende viden indenfor et givent område, hvilket har været en nødvendighed for at kunne nå i mål med så omfattende et projekt som dette, på bare 12 uger.”

Det faktum at gruppen er udgjort af forskellige professioner, og dermed en bred pallette af faglige kompetencer, har været et kæmpe boost for slutproduktet som indeholder en samlet plan for hvordan de nye markeder gribes an ned til mindste detalje.

Under titlen, ”Go-to-Market strategi”, er der indeholdt et væld af underpunkter lige fra gennemgribende markedsanalyser, kortlægning af mulige distributionskanaler og dybdegående udarbejdelse af marketinginitiativer. Alt dette har været muligt at nå omkring på relativt kort tid grundet gruppens forskelligartede kompetenceområder.

 

Resultatet af hårdt arbejde, stor faglig integritet og GEIST

Med virksomhedens kerneværdier sammenfattet i sloganet GEIST: Glæde, Ejerskab, Idérig, Samarbejdende, og Troværdighed, har teamet gået til opgaven med krum hals og knoklet for at nå i mål med et yderst ambitiøst projekt.

Om forløbet hos NJORDIC, uddyber Nina fra teamet:

”Det har været super nemt at komme ind i virksomheden, og fra dag ét er vi blevet taget godt i mod. Jeg tror bestemt at sunde og synlige værdier i en virksomhed er vigtigt, hvilket vi har oplevet på tætteste hold her hos NJORDIC. Værdigrundlaget har også virket som en katalysator for arbejdet internt i gruppen, hvor det uden tvivl har gjort det nemmere for os at forene vores forskelligheder til én samlet styrke”

 

Om forløbet med talenterne siger Brand Manager, Allan Jakobsen:

”For vores virksomhed er det af en uvurderlig værdi at vi har haft mulighed for at tilknytte nogle ekstremt talentfulde unge mennesker, der med deres gå-på-mod, teoretisk stor viden og stærke ambitioner om at løfte et projekt fra tanke til en konkret handlingsplan kan være med til at flytte hele vores virksomhed i en ny retning.

Det ville vi ikke selv have haft overskud til og på den måde synes vi det er meget værdifuldt for alle parter at kunne finde sammen i et sådant samarbejde.

Vi har forsøgt at integrere talentgruppen så godt som muligt i virksomheden og på lige vilkår med øvrige ansatte således talenterne har haft mulighed for at suge så meget ny viden til sig som muligt. Det har været vigtigt for os at talenterne har haft mulighed for både personlig som faglig udvikling, ved at være en del af projektet. Det synes vi er lykkes meget godt.”

TIL DIG DER VIL VIDE MERE

Vil du vide hvordan du selv får et team af talenter til at løse din udfordring, på 12 uger?

Skriv dig op til at blive ringet uforpligtende op af en af vores konsulenter. Så tager vi en snak om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.