En ny B2B-marketingstrategi placerer AKA Rekruttering, en rekrutteringspartner med en mission om at bygge bro mellem erhvervslivet og højtuddannede, i et såkaldt ”blue ocean”

Det er ingen hemmelighed, at Akademikernes A-kasse vil sætte nye standarder for måden, man driver a-kasse på i Danmark, og med AKA Rekruttering & Startup er de stærkt på vej. Som Anders Balch Berthelsen fra AKA Startup siger, så handler det om ”alle de ting, du ikke vidste, at din a-kasse også kunne”.

Tre unge kvinder fra LEAD THE TALENT, et aarhusiansk konsulentbureau, har med afsæt i design thinking udformet en B2B-marketingstrategi for at bygge bro mellem salg og marketing hos AKA Rekruttering for at få højtuddannede ud i erhvervslivet.

Ja, det handler om synlighed, men måske i endnu højere grad om at dele den gode historie – for der er så mange af dem i AKA Rekruttering.

Det er succeshistorierne og det grundlæggende ønske om at gøre en forskel for både virksomheder og medlemmer, der har fyldt allermest.

Det menings-fulde match er i centrum, og det har været talenternes opgave at identificere hvordan erhvervslivet bliver opmærksomt på det.

 

Den første på projektet, Anne-Cathrine Jæger, fortæller at en af ideerne til strategien opstod i det allerførste møde med rekrutteringskonsulenten Sine Harving fra AKA Rekruttering og programleder Anders Balch Berthelsen fra AKA Startup.

”Alle har hørt at man skal have job gennem sit netværk. Overvej tanken, at 4 ud af 10 får job gennem netværk; Akademikernes A-kasse har knap en kvart million medlemmer, og AKA Rekruttering samarbejder dagligt med virksomheder i hele landet – hvor hurtigt kunne man få et job hvis man kunne aktivere det netværk?”.

Hvis du (også) tænker offentligt, jobcenter eller støvet, når du hører ordet ”a-kasse”, vil Akademikernes A-kasse få dig på andre tanker, som talenterne Sisse Karlsson og Victoria Kroustrup også måtte indse. ”Vi har siddet ved siden af en af rekrutteringskonsulenterne og måtte fra første dag tage hatten af for det kæmpe engagement og den professionalisme, som de går til deres arbejde med”, siger Sisse, som også havde nogle fordomme, før hun startede på projektet.

 

Med tre forskellige faglige baggrunde; to, der er cand.mag., og én fra VIA Design & Business samt deres blandede erfaringer fra erhvervslivet, som strækker sig fra modebranchen til medicinalindustrien og iværksætteri, var de tre det ideelle match til opgaven.

”Vores forskellige baggrunde og erfaringer – og ikke mindst tilgange til opgaven – har betydet, at vi har kunnet bidrage med forskellige ting i processen”, siger Victoria og må grinende tilføje, ”men det ikke har været helt uden udfordringer”.

Rekrutteringskonsulenten Sine Harving forklarer, at projektet er vigtigt, fordi det er en del af en kommende forretningsstrategi for AKA Rekruttering. ”Talenterne har sat gode refleksioner i gang i forhold til arbejdsgange og er kommet med forslag og nye vinkler på teamets markedsføring”, siger Sine Harving.

Projektet kulminerede i et tre timers oplæg af B2B-marketingstrategien med taktiske indspark og forslag til operationelle tiltag for den samlede afdelingen – og det gik så godt, at det ikke bliver sidste gang de laver deres oplæg, da de er inviteret til København for at lave oplægget endnu engang.

Victoria, som er gruppens yngste medlem og kærligt kaldes ”Lille V” af de to andre, er ikke klar til at give slip på Akademikernes A-kasse og håber på et studiejob, mens hun selv bliver akademiker, når hun fortsætter sin uddannelse med en kandidat. Sisse og Anne-Cathrine går i skrivende stund til samtaler og håber på snart at starte et nyt kapitel.

TIL DIG DER VIL VIDE MERE

Vil du vide hvordan du selv får et team af talenter til at løse din udfordring, på 12 uger?

Skriv dig op til at blive ringet uforpligtende op af en af vores konsulenter. Så tager vi en snak om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.