På de sidste 12 uger har de tre talenter fra High Potentials hjulpet RICEWOOD og ParkWine med startskuddet til nye salgskanaler, der samler de to virksomheders forcer for at løfte loftet på deres B2B kundesegment.
En succesfuld B2B salgskanal er lidt af den hellige gral (i hvert fald for SMV’er). Vin der bliver rynket på næsen over, samt mad der blot er næring i arbejdstiden. Så hvordan skabes nye salgskanaler til B2B kundesegmentet, som retfærdiggør et samarbejde mellem mad & vin? Et kort og simpelt svar: Uden for arbejdstiden. Derfor kan eksponeringen fra B2C bane vejen til B2B målgruppen.
Med uddannelser indenfor Folkesundhedsvidenskab, Landbrugsvidenskab og Digital Konceptudvikling, har talenterne tænkt i nye veje til B2B salgskanaler. Talenternes certificering som innovationsagenter har dannet rammerne for udviklingsprocessen, herunder undersøgelse og test af nye salgskanaler.
Rum til mad og vin
“RICEWOOD og ParkWine holder til i samme bygning og vi har gennem længere tid erfaret at vores varer bliver leveret hos de samme kunder. Derfor ser vi potentialet i et muligt samarbejde”, udtaler Thomas Vinkler, CEO for RICEWOOD.
I bygningen er et hyggeligt og stilfuldt lokale indrettet med caféborde, sofagruppe og bar. En oplagt mulighed for at forene mad og vin, eller som Claus Trampedach, ejer og direktør for ParkWine, udtrykker: “En gemt perle”. Talentteamet ser fordele i dette unikke lokale til udvikling af potentielle salgskanaler, f.eks. afholdelse af arrangementer hvor mad og vin er centrale elementer.
Først og fremmest er der behov for kendskab til lokalet og her er SoMe en oplagt startkanal.
“Talentteamet har fået os til at se vigtigheden i SoMe og eksponering den vej”, tilføjer Claus Trampedach, ejer og direktør for ParkWine. Dog er der flere taktiske elementer og kanaler der skal benyttes for at garantere eksponeringen fra B2C til B2B segmentet.
Personlig udvikling og tværfagligt samarbejde
Talentteamet har fungeret som facilitator mellem virksomhederne for at få indsigt i den enkelte virksomheds værdier og ønske for forretningsudvikling.
Benjamin B. Jensen, Freelance Digital Design & Marketeer udtaler: “Det har været spændende at samarbejde med to virksomheder, men til tider også udfordrende at konsolidere to forskellige synspunkter, dog altid lærerigt”.
Udover den værktøjskasse som talenterne medbragte som innovationsagenter, har de også fået rig erfaring med tværfagligt samarbejde og derigennem personlig udvikling. De har formået at vende frustrationer til læring og skabe kreative processer i fællesskab.
“Dét at vi i talentteamet har forskellige baggrunde har været utrolig givene og lærerigt. Vi har udviklet os både som team og individuelt, hvor vi har haft fokus på hinandens styrker og svagheder. Når der har været udfordringer, har vi været gode til at støtte hinanden og give et lille skub så vi rykker os”, udtaler Titti Meling Berge, kandidat i Folkesundhedsvidenskab.
Arbejdspladsen for casearbejdet har været ude hos virksomhederne, hvorved virksomhederne også har nydt samarbejet med talenterne:
“Det har været hyggeligt at have talenterne i huset og det har været spændende at følge udviklingen”, siger Claus Trampedach.
Anne M. Holm, kandidat i Landbrugsvidenskab følger op, “stemningen i huset er med højt humør og det har været meget lærerigt at få lov til at blive dygtig til innovation i samarbejde med spændende virksomheder”.
TIL DIG DER VIL VIDE MERE
Vil du vide hvordan du selv får et team af talenter til at løse din udfordring, på 12 uger?
Skriv dig op til at blive ringet uforpligtende op af en af vores konsulenter. Så tager vi en snak om forløbet og om hvordan vi kan hjælpe dig.