Tre nyuddannede akademikere har hjulpet Katalysator med at afdække, hvordan man bedst får flere SMV’er i gang med inbound marketing.

Inbound marketing er et buzzword indenfor marketingverdenen, det mærker de tydeligt hos bureauet Katalysator, der vækster kraftigt. Men hvordan udnytter man bedst markedspotentialet, hvad efterspørger markedet helt præcist, og hvordan imødekommer man dette optimalt?

Det har Katalysator de seneste måneder haft Jeanett Jørgensen og Victoria Lindhardt, begge uddannede indenfor international virksomhedskommunikation, og Hristina Prosenikova, uddannet indenfor IT Design and Application Development, til at undersøge, som led i udviklingsforløbet LEAD THE TALENT.

Omdrejningspunktet har været at udvikle et e-læringsprodukt, der kunne gøre Katalysators rådgivning tilgængelig for virksomheder med mindre budgetter eller ønsket om selv at stå for virksomhedens inbound-indsats.

 

En øjenåbner

En essentiel del af processen har været at afdække behovet i markedet. Katalysator havde en idé om, hvad behovet var, inden de tre akademikere gik i gang, men efter en række interviews med virksomheder, der potentielt kunne få værdi af inbound marketing, stod det klart, at de oprindelige formodninger ikke stemte helt overens med virkeligheden.

“Vi havde en idé om, at vi ville have et 100 % digitalt produkt, fordi vi så ville opnå en skalérbarhed, der er attraktiv og svær at ramme, når man som os primært er en timebaseret konsulentvirksomhed. Men en ting er, hvad vi godt kunne tænke os, noget andet er, hvad markedet efterspørger, og efter interviewene står det klart, at vi er nødt til at indbygge et element af rådgivning i produktet. Havde vi ikke fået lavet det grundige forarbejde, havde vi risikeret at spilde en masse ressourcer,” siger Brian Stræde, CEO i Katalysator.

Kommunikation er nøglen til succes

Kommunikation og marketing har en tendens til at blive nedprioriteret i mange virksomheder, hvilket interviewene også bekræftede. Det ærgrer de to med en kommunikativ baggrund, og det ligger dem meget på sinde at vise værdien i kommunikation som fag:

”Kommunikation har været helt afgørende for vores succes i dette forløb både internt i gruppen, men også i forhold til at lave brugbare interviews og få data at arbejde med. I selve udviklingsfasen er det klart, at dataanalyse m.m. er vejen frem, men kommunikation får igen en afgørende rolle, når produktet skal markedsføres og kommunikeres ud til omverden,” siger Victoria Lindhardt og Jeanett Jørgensen.

Løsningen

Resultatet af forløbet er et grundigt researchet og velbeskrevet produktkoncept, samt en interaktiv prototype, som Katalysator nu får i hænderne og skal omsætte til ‘det endelige produkt’.

“Der er ingen snuptagsløsninger i inbound marketing, og det gælder også, når man vil udvide sin forretning med et nyt produktben. Med prototypen og de indledende undersøgelser har vi et stærkt udgangspunkt for den videre proces, hvor produktet skal vækkes yderligere til live – et arbejde vi vil tage fat på i løbet af efteråret,” siger Brian Stræde.

“Et godt produkt skal give værdi for slutbrugeren, tage højde for deres specifikke behov, og udvikle dem og deres forretning. Derfor har interviewprocessen været vigtig for at finde behovet, men det har også været særligt afgørende at kommunikere ideen til brugeren i form af en prototype, og på den måde validere om løsningen giver værdi”, siger Hristina Prosenikova, der har været ansvarlig for udviklingen af prototypen.

Læs mere om talenterne

Katalysator havde i tre måneder glæden af disse tre akademikere, som kun får de varmeste anbefalinger:

 

  • Victoria Frederikke Lindhardt / Cand.Ling.Merc i International Virksomhedskommunikation / LinkedIn
  • Hristina Prosenikova / MSc. IT Design and Application Development / LinkedIn
  • Jeanett Behrndtz Jørgensen / Cand.Ling.Merc i International Virksomhedskommunikation / LinkedIn