FAQ

Hvornår er jeg endeligt tilmeldt High Potentials-forløbet?

Du er endeligt tilmeldt High Potentials-forløbet, når du har takket ja til den casevirksomhed, som tilbyder dig en plads.

Inden da har du været til vores Info Day, hvor du hører mere om forløbets indhold. Derefter tilmelder du dig Matching Day, som afholdes få dage efter. Her møder du casevirksomhederne, løser et udsnit af deres case i teams, og på baggrund af dette, vælger casevirksomheden hvem de vil have i deres team.

Tilmeld dig Info Day i Aarhus

Tilmeld dig Info Day i Odense

Hvordan vælger jeg casevirksomhed?

På hjemmesiden kan du læse om de forskellige casevirksomheder og den case de skal have løst. Du finder casevirksomheder i både Odense og Aarhus.

Ved tilmelding, beder vi dig om at prioritere de casevirksomheder du ønsker at møde til Matching Day – det sker gennem en sign up-form som vi sender dig.

Vi stræber efter at du møder dine førsteprioriteter.

Hvilken uddannelse/baggrund skal jeg have for at deltage i forløbet?

Alle uddannelser og faglige baggrunde er velkomne.

Vi går aktivt efter at skabe mangfoldige teams, hvilket betyder vi søger en bred sammensætning af profiler.

Mange af vores talenter er nyuddannede akademikere, men vi oplever også flere, der bruger forløbet som et springbræt til et karriereskift, eller er professions- eller diplomuddannet osv.

Hvordan foregår en Matching Day?

Du får tilsendt en mail med mødetid og sted, samt hvilke casevirksomheder du skal møde.

På selve dagen bliver der afholdt flere sessioner – typisk 3-4. En session varer ca. 1 time, og her møder du én casevirksomhed af gangen.

Du møder casevirksomheden sammen med 3-4 andre kandidater. Sammen diskuterer I, hvordan I vil løse et udsnit af virksomhedens case. Repræsentanter fra casevirksomheden sidder med ved bordet, og observerer jeres måde at arbejde som team.

Til sådan et format, er det dine kompetencer og samarbejdsevner som er i fokus – ikke dit CV og/eller erfaring.

Efter Matching Day vælger casevirksomheden hvilke kandidater de vil have med på deres team. Du får svar på mail et par dage efter Matching Day.

Hvad går Design Sprint ud på?

Design sprintet er et 6-dages kursus i design thinking og innovationsprocesser, faciliteret af vores innovationskonsulent. Hvert design sprint har sin egen case med en virksomhed, der har brug for innovative løsninger.

Design sprintet giver dig håndgribelige værktøjer. Det træner dig i at træffe hurtige valg, lærer dig om konceptet ”fail fast” og om hvordan du håndterer gruppedynamikker på en hurtig og effektiv måde.

Hvordan ser programmet for forløbet ud?

Alle forløb starter ud med design sprintet. Derefter starter du hos casevirksomheden, hvor du løser et projekt på 11 uger. Undervejs har du 2 workshops (1 dags varighed hver), og sideløbende mødes du med din mentor 3-4 gange under forløbet.

En skræddersyet kalender udformes af vores konsulenter til hvert forløb og gøres tilgængeligt for alle deltagere.

Hvad gør jeg hvis jeg får job undervejs?

Du fortsætter på forløbet og i casevirksomheden indtil den dag du starter i dit nye job. Det vil typisk være dagen før, du starter i din nye stilling.

Du skal give besked til os, din casevirksomhed og din mentor, så vi ved hvad din situation er.

Skal jeg stadig søge job mens jeg er en del af forløbet?

Du skal stadig være aktivt jobsøgende under forløbet for at du kan få dine dagpenge.

Under forløbet er én dag om ugen afsat til jobsøgning – du har på denne dag fri fra arbejdet hos casevirksomheden. Hvilken ugedag der skal være fri til jobsøgning er op til jeres team og casevirksomhed.

Du har selvfølgelig også fri til at tage til samtaler.

Kan jeg deltage hvis jeg skal på ferie under forløbet?

Det er en vurderingssag, alt efter hvor længe og hvornår du har ferie. Har du planlagt mere end 2 ugers ferie under forløbet, fraråder vi generelt at tilmelde sig forløbet, da det samlet vil være et stort indhug i et 12 ugers forløb.

Har du spørgsmål til ferie, så skriv til vores projektkoordinator Benjamin på: benjamin@leadthetalent.dk

Kan jeg arbejde ved siden af forløbet, f.eks. frivilligt arbejde?

Du kan godt arbejde frivilligt, så længe det ikke går ud over arbejdstiden hos din casevirksomhed.

Antal af timer med frivilligt arbejde, skal selvfølgelig afstemmes med jobcentret.

Hvordan fungerer mentorforløbet?

Du får en personlig mentor under forløbet. Din mentor er en erfaren erhvervsprofil, som du vil få én-til-én sparring med og vejledning af, ift. dine mål, udfordringer, udviklingsønsker og generelle jobsøgning.

Din mentor bliver matchet med dig ud fra fælles forventninger og dine udviklingsønsker. Du mødes med din mentor 3-4 gange under forløbet.

Læs her en tidligere deltager, fortælle om sit mentorskab under forløbet.

Hvad får jeg ud af at deltage på High Potentials?
  • Erfaring med at arbejde i tværfaglige teams
  • Relevant erhvervserfaring til dit CV
  • Udvidet branchekendskab
  • Personlig udvikling samt videreudvikling af professionel profil
  • Sparring med en erfaren erhvervsprofil (mentor)
  • Konkrete værktøjer til at styrke din jobsøgning
  • Udvikle, udforske og skabe nye kompetencer
  • Erfaring med design thinking og innovationsværktøjer
Kan LEAD THE TALENT hjælpe mig i job?

Vores mission og DNA er at hjælpe alle vores talenter i job.

High Potentials-forløbet er derfor designet til at rumme et hav af muligheder, som det er op til dig at gribe.

Vi har derudover konsulenter, der arbejder på at etablere kontakt mellem dig og vores netværk af virksomheder. Det sker blandt andet ved at du opretter en profil i vores talentdatabase.

Vi følger alle vores talenter helt op til 6 måneder efter endt forløb.