I løbet af 12 uger i foråret 2020 har de fem talenter Esther, Anders, Frederikke, Mikkel og Maria hjulpet Skiltefabrikken Svendborg med at udvikle en markedsføringsstrategi og salgsmateriale for det nye produkt, CLICKWALLS.
Mikkel har en cand. mag. i Engelsk med sidefag i religionsstudier. Han er nyuddannet, men forstår sig på kommunikation og hvordan man opbygger storytelling på platforme.
Maria er uddannet cand. mag. i Medievidenskab og har stor erfaring inden for video, content og SoMe, og har styr på, hvilke kanaler der skal benyttes til virksomhedens målgruppe.
Esther har 15 års erfaring fra internationale virksomheder, hvor de seneste 10 år har fokuseret på international kommunikation med B2B og B2C strategiudvikling.
Anders er uddannet civilingeniør i lærings- og oplevelsesteknologi og har erfaring med udvikling af hjemmesider, brugervenligt design og at lave grafisk design.
Frederikke er uddannet diplomingeniør i Integreret Design. Hun har erfaring med alle produktudviklingsprocessens faser med fokus på brugerens og kundens behov, krav og ønsker.
Gruppen er sammensat af forskellige spidskompetencer. Der har været megen forskellig ekspertise at hente fra medlemmerne og derfor også en større sikkerhed for kvaliteten af produktet.
“Processen har til tider været lidt uigennemskuelig, specielt når der var begrænset fysisk fremmøde, men resultatet bliver godt.”, udtaler Mikkel.
Starter fra bunden
Igennem forløbet har teamet været inde over hele processen i markedsføringen af det nye produkt, hvor de bl.a. har arbejdet med at udvikle strategier til de sociale medier, som kan give virksomheden en plan for, hvordan produktet skal sælges.
“Det er jo første gang i årevis … at vi har fået så stor en hjælp, til at komme ud over stepperne, for det har vi ikke haft før og vi har fået så mange ideer i tidens løb, men som sander til.”, siger Direktør og Partner, Jens Andersen
Derudover har teamet været med til at udvikle et nyt logo, ny hjemmeside, brochure, og en ny brand identitet, med en markedsstrategi til B2B, B2C og B2I, nyt budskab og nye sociale kanaler.
Der blev brugt meget tid på at undersøge markedet og hvor på markedet produktet ville passe ind. Det har været grundstenene i alt, hvad teamet har lavet.
Den meget grundige research af konkurrenterne har givet både teamet og virksomheden stor indsigt i, hvordan produktet skal positioneres i forhold til virksomhedens nuværende struktur. Virksomhedens ønsker har også givet teamet prioritet i arbejdet.
“I har været et godt team, I har arbejdet meget koncentreret og målrettet og jeg synes vi kan se resultater af det nu.”, udtaler Direktør, Anders Jensen
“Sådan her skal CLICKWALLS sælges”
Der er for eksempel brugt meget tid på den måde firmaet fortsat skal behandle produktet på, blandt andet SoMe og på den nyskabte hjemmeside som Jens Andersen også anerkender:
“… de sociale medier, det er det der virkelig kommer til at rykke på det. Også de her 3D illustrationer I har lavet af messestandene og den måde I har bygget det op i moduler.”
Efter gruppen kom ned på fabrikken begyndte det rigtig at tage fart. Der blev i samråd med Anders Jensen udtænkt nye muligheder i produktet.
Man begyndte at kunne ane resultaterne i horisonten, og teamet blev langsomt en del af hverdagen på fabrikken og kunne bedre tilpasse løsningerne på de stillede opgaver. Dermed fik teamet givet virksomheden en håndgribelig drejebog for produktet.
“Jeg synes det er et fantastisk stykke værktøj vi får ud af det, jeg forventer jo at vi får mere eller mindre en scrapbog, som siger “sådan her skal CLICKWALLS sælges””, uddyber Jens Andersen
Det går begge veje
Tiden på skiltefabrikken har været interessant for teamet. Der er blevet delt en del viden mellem gruppemedlemmerne, men også fra Skiltefabrikken om, hvordan et firma opererer, hvad deres prioriteter er, og hvordan de arbejder sammen med lokalområdet.
Kort sagt, er det ikke kun Skiltefabrikken som står med nyt indhold ved forløbets afslutning.
Teamet bestod af:
Anders Nyboe Jensen, Civilingeniør i lærings og oplevelsesteknologi
Frederikke Riis Feddersen, Integreret Design
Esther del Carmen Estrada Bustamante, Cand. Marketing og Økonomi
Mikkel Sune Jørgensen, Cand.mag. i Engelsk
Maria Therese Røser, Cand. mag. i Medievidenskab